مروری بر نحوه رتبه بندی معلمان با اصلاحات مجلس + ابهامات، معایب و مزایا

[ad_1]

مشکلات و ابهامات لایحه طبقه بندی معلمان برای جلب نظر شورای نگهبان اصلاح و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس مصوبه جدید مهلت اعمال طبقه بندی تا 10 شهریور ماه 1400 و مهلت تنظیم آیین نامه اجرایی طرح مذکور حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ می باشد.

به گزارش ایسنامعلم به عنوان رکن اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت تأثیر بسزایی در کیفیت تدریس و تربیت دارد و افزایش ظرفیت و انگیزه معلمان یکی از مهم ترین گام های ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. در طراحی نظام حق الزحمه خدمت تدریس (سیستم پرداخت)، علاوه بر مولفه های اصلی مانند مدرک دیپلم، سابقه خدمت، منطقه جغرافیایی و دوره که وضعیت و حدود آن عموماً شفاف است، با توجه به نتایج ارزیابی شایستگی حرفه ای و ارزیابی عملکرد تاثیر زیادی بر انگیزه و افزایش شایستگی معلمان دارد.

بنابراین دلیل اصلی تاکید بر قوانین، مقررات و اسناد مختلف از جمله سند تحول بنیادین، سیاست های کلی تغییر نظام آموزش و پرورش و قانون برنامه ششم توسعه، اجرای «ارزیابی صلاحیت»، «رتبه بندی» و «نظام پرداخت» است. اصلاح» و با هم؛ استقرار نظام پرداختی که تأثیر هر یک از اجزای اصلی نظام پرداخت و بویژه صلاحیت های حرفه ای و عملکردی را به درستی اعمال کند تا علاوه بر برقراری «عدالت خارجی»، «عدالت درونی» پرداخت. سیستم نیز از طریق این دو جزء حاصل می شود.

از سال 1383 سه موضوع مهم اجرایی «رتبه‌بندی»، «سنجش مهارت‌سنجی» و «نظام پرداخت معلم» با عناوین مختلف در مراجع مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی شورای آموزش و پرورش ایجاد شد، به دولت (آموزش و پرورش) واگذار شد، اما به درستی و موثر اجرا نشد. از آنجایی که بسیاری از وظایف قانونی مذکور از سال 1383 توسط دولت اجرا نشده است، این مصوبات در قوانین بعدی نیز تکرار شده است.

آخرین گام در اجرای نظام رتبه بندی معلمان، تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ و ارائه آن به مجلس است. با بررسی دو شورا، گزارش شورای دوم به ریاست مجلس تقدیم شد.

بررسی نهایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان در ۲۴ آذرماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید، اما اوایل ماه گذشته برای رفع ابهامات و ابهامات توسط شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شد. به منظور ارائه نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد.

در ماه های اخیر موضوع «رتبه بندی معلمان» با حواشی بسیاری مواجه بوده است، از تغییرات لایحه در مجلس تا نحوه تعیین عنوان معلمان در 5 کلاس و معادل سازی با حقوق اساتید دانشگاه ها، ابهامات در تامین بودجه، اطلاعیه. چهره های مختلف افزایش حقوق، زمان اجرای آن و اعلام نظرات متناقض مجلس، دولت و مسئولان آموزش و پرورش گلایه فرهنگیان را برانگیخت و اعتراضاتی را در پی داشت.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

رامین کریمی نیا، رئیس کارگروه طبقه بندی سازمان معلمان ایران در خصوص آخرین اصلاحات و تغییرات طبقه بندی نکاتی را بیان کرد و مزایا و معایبی را بیان کرد.

دولت هنوز نامه ای برای پذیرش به نوار رتبه بندی ارائه نکرده است

وی با بیان اینکه اصلاحات جدید طبقه بندی باید در شورای نگهبان تجدید نظر شود، افزود: دولت هنوز نامه ای مبنی بر پذیرش بار مالی ارائه نکرده است. چنانچه پذیرش بار مالی کتباً به تقدیم لایحه به شورای نگهبان ضمیمه نشود، طبق اصل 75 قانون اساسی به مجلس اعاده می شود.

کریمی نیا افزود: با توجه به اینکه چند ماهی است که موضوع تدوین آیین نامه اجرایی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، اگر شورای نگهبان و وزارت آموزش و پرورش عجله کنند، می توان در روزهای پایانی سال جاری اجرایی شود که بدیهی است هنوز مبهم است. . .

مزایای مصوبه جدید طبقه بندی معلمان

این فعال صنفی معلمان در ادامه با تعریف دقیق کادر اداری مشمول رتبه بندی، حذف عملکرد رقابتی در کسب رتبه و جایگزینی آن با تجربه، تاثیر بیشتر مدرک تحصیلی و آموزشی به جای پژوهش و غیره، حکم موضوع را حذف می کند. دولت، تامین اعتبار در سال های آینده، جداسازی ارزش رتبه از مبنای محاسبه حداقل دستمزد و امکان استفاده از دو استاد در کمیته حسابرسی (دو کارشناس) از جمله مزایای قانون جدید است.

بزرگترین نقص در قطعنامه

وی بزرگترین ایراد قانون جدید را عدم تأثیرگذاری بر کیفیت کار و ارتقای جایگاه و معیشت معلمان بر اساس مفاد سند تحول بنیادین دانست. قول هشت میلیون و هشتاد هزار تومان عدم تأثیر خدمت در مناطق محروم، مرزی، اولیه و استثنایی، افزایش زمان فرآیند رتبه بندی از یک ماه به سه ماه، خروج از حوزه آموزشی و فرهنگی پس از دو بار تنزل رتبه و سرکوب سایر بندهای مؤثر برای افزایش طبقه بندی ارزشی در مناطق محروم و غیره. سایر معایب قانون جدید در نظر گرفته شد.

و ابهامات

رئیس کارگروه نمره دهی سازمان معلمان کشور نیز به برخی ابهامات ماندگار اشاره کرد و اظهار داشت: عدم تعیین بودجه مورد نیاز، نامشخص بودن مدت پرداخت (سال جاری یا سال آینده)، نامشخص بودن تاثیر سال تحصیلی بر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی. ، و غیره. طبقه بندی و ابهام در برخی موارد ماده 5 یکی از ابهاماتی است که همچنان پابرجاست.

افزایش حقوق بر اساس پنج سطح

کریمی نیا با اشاره به درصد افزایش برای پایه های پنج گانه تصریح کرد: بر اساس اصلاحیه ماده 6 نظام حقوقی، برای نمرات موضوع این قانون، فوق العاده طبقه بندی در احکام جذب معلم تعیین می شود. پاداش ذکر شده برای اساتید با رتبه استادیاری حداقل 45 درصد، استاد مربی حداقل 55 درصد، استادیار حداقل 65 درصد، دانشیار حداقل 75 درصد و استاد مدرس حداقل 75 درصد است. حداقل 90 درصد

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه افزایش رتبه ها شامل درصدهایی از 45 تا 90 برای سه بند حقوق کار؛ حقوق کار و فوق العاده اشتغال خواهد بود و مجموع این سه بند تقریباً 60 درصد کل حقوق را تشکیل می دهد. فرضی هستند) “. بنابراین با ضرب درصدهای فوق در 60، میزان افزایش رتبه های مختلف کل حکم، رتبه استادیار 27 درصد کل حکم، استاد مربی 33 درصد کل حکم، استادیار 39 درصد کل حکم. ، استادیار 45 درصد کل حکم و استاد استاد 54 درصد کل حکم خواهد بود.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.