چالش های ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران

[ad_1]

در حالی که طی روزهای اخیر طوفان های گرد و غبار در نقاط مختلف کشور از جمله تهران شرایطی را ایجاد کرده است که حتی اشعه خورشید نیز به سختی به زمین می رسد، برخی از ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در تهران اطلاعاتی را در خصوص ذرات کوچکتر از 10 میکرون ارائه کرده اند. آنچه که مشخصه آن روزها بود – ظاهر نشد. مسئولان آلودگی هوای تهران اما می گویند این طبیعی است و همه ایستگاه ها به چنین حسگری نیاز ندارند. از سوی دیگر، به کمبود اعتبار برای ارتقای دستگاه اشاره کنید.

به گزارش ایسنا با ورود طوفان گرد و غبار به تهران در روز جمعه (18 فروردین)، آلودگی هوای تهران به طرز باورنکردنی افزایش یافته و اعداد بی سابقه ای روی صفحه نمایش کیفیت هوای تهران ظاهر شده است. تهران در مقطعی شرایط خطرناکی را تجربه کرد و ادامه این وضعیت نشان از وخامت اوضاع داشت.

زمانی که در روزهای اخیر هرج و مرج مانند آلودگی شدید هوای تهران به وجود آمد، همه نگاه ها به سنجش آلودگی هوا معطوف شد در حالی که در این کابوس غبارآلود، برخی از ایستگاه های پایش کیفیت هوای تهران این روزها، شاخص اطلاعات آلاینده کمتر ذرات معلق است. میکرون و برخی از پنل های کنترل کیفیت دور از دسترس بودند. در این شرایط، مدیر واحد اندازه‌گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است که سنسورهای اندازه‌گیری ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون در همه ایستگاه‌ها مورد نیاز نیست و در واقع همه ایستگاه‌ها نباید همه آلاینده‌ها را اندازه‌گیری کنند. رسانه ها برای آگاهی از کیفیت هوا کافی است.

احمد طاهری – مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – به ایسنا می گوید: ایستگاه های سنجش کیفیت هوا و پنل های نمایشگر دو موضوع مجزا هستند. تابلوهای اطلاعات در شهر قرار دارند و ایستگاه های اندازه گیری آلاینده ها را اندازه گیری می کنند. طراحی شبکه اندازه گیری کیفیت هوا بر اساس ارزیابی نیازها و محل منابع انتشار و استانداردهای انتشار است که لزوماً با مرزبندی اراضی مناطق شهری مطابقت ندارد. در واقع مشخص می کند که کدام آلاینده ها در هر منطقه باید اندازه گیری شوند. به عنوان مثال، ایستگاه منطقه 12 که اواخر سال گذشته افتتاح شد، به دلیل قرار گرفتن در یکی از پرجمعیت ترین مناطق، در ابتدا به دو آلاینده استاندارد تهران شامل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ازن مجهز شد. فعالیت آن است و تلاش می کنیم اجرای آن را در سال های آینده در دستور کار قرار دهیم.

وی می افزاید: ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با توجه به منابع و تاثیر هر منطقه از آلاینده های مختلف، تجهیزات سنجش آلودگی هوا را مستقر کرده ایم، اما سعی می کنیم هر شش آلاینده را در اکثر ایستگاه ها بررسی کنیم و روند تکمیل آن را بررسی کنیم. شبکه دستور روز است.” ما واقع شده ایم.

نصب ویندوز 10 در محل، در سریع ترین زمان و قیمت مناسب - ایسنا
خواندن

از سوی دیگر هلنا کعبی – مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست – وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تابلوهای وضعیت کیفی هوای تهران نیاز به تعمیر دارند، اظهار کرد: اطلاعات را پیگیری می کنند و اطلاعات کیفی هوای کل شهر روی آن نمایش داده می شود. در حال حاضر تابلوی بزرگراه همت فعال است اما تابلوی بزرگراه حکیم مشکل برق دارد و با وجود نظارت های مکرر همچنان مشکل برطرف نشده است. متأسفانه اکران اسلامشهر و بهارستان نیز به دلیل کمبود اعتبار خاموش است. همچنین تابلوهایی در باقرشهر، پاکدشت و رباط کریم وجود دارد که نیاز به تعمیر دارند.

موضوع مهم این است که با توجه به افزایش شدید هزینه های نگهداری و ارتقاء این تجهیزات از یک سو و جایگزینی روش های اطلاعاتی قدیمی با سیستم های جدید به ویژه در زمان شیوع کرونا و استفاده بهینه از فضای مجازی برای فرآیندهای آموزشی. و اطلاعات از سوی دیگر، در حال حاضر کلیه اطلاعات ایستگاه های پایش از طریق سامانه ملی پایش کیفیت هوای کشور به آدرس aqms.doe.ir و همچنین اپلیکیشن DOE بر روی تلفن های همراه گزارش می شود.

قطع موقت برخی از ایستگاه های پایش کیفیت هوا؟ را می توان نادیده گرفت

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین به تعداد ایستگاه های سنجش کیفیت هوا و تأثیر غیرفعال بودن یک ایستگاه بر میانگین کیفیت هوا اشاره می کند و بیان می کند: 22 ایستگاه سنجش کیفیت هوا برای شهرداری وجود دارد. تهران و 14 ایستگاه متعلق به اداره کل محیط زیست استان تهران است. شاخص آلودگی شهر با میانگین این ایستگاه ها تعیین می شود. اگر ایستگاهی برای مدتی کار نکند، با توجه به تعداد قابل توجه ایستگاه های اندازه گیری، نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر میانگین داشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: اندازه گیری نکردن ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در همه ایستگاه ها به دلیل پراکندگی در سطح شهر باعث ایجاد خطا در شاخص کلی نمی شود، بنابراین مکان محلی ایستگاه ها ممکن است تأثیر زیادی در اندازه گیری کمی نداشته باشد. از آن آلاینده، و در مواردی که شاهد طوفان گرد و غبار در شهر هستیم، سطوح بالای آن آلاینده را می توان در سطح شهر اندازه گیری کرد، بنابراین اندازه گیری نکردن آن در هر فصل تفاوت قابل توجهی در تعداد کل ایجاد نمی کند.

در همین حال مدیرکل دفتر پایش جامع سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه این سازمان برای نصب سنسورهای ذرات معلق زیر 10 میکرون در ایستگاه های پایش کیفیت هوای محیط خبر می دهد و می گوید: ریزگردهای کمتر از 10 میکرون در تهران فعال است و متصل است. به سیستم با توجه به قیمت بالای تجهیزات و شرایط نگهداری آن، این تعداد تحلیلگر برای شهر تهران کافی است.

یخچال های قطب شمال به خاطر گرمای هوا آب شد/ یک شرکت آمریکایی آیفون 13 رایگان عرضه کرد/ خاص ترین فضای داخلی خودرو ها - باشگاه خبرنگاران
خواندن

وی ادامه می دهد: دستگاه ها و شبکه موجود از توان علمی و تجهیزات مناسبی برخوردار است و سامانه پایش کیفیت هوا نیز به عنوان مکمل مناسب در کنار آن قرار گرفته است. نقاط ضعف مربوط به کمبود اعتبار برای به روز رسانی سنسورها و هزینه بهره برداری از ایستگاه ها است که باید برنامه ریزی های لازم برای آن انجام شود. با توجه به هزینه های بالای این فرآیند، پیشنهاد ما در سازمان حفاظت محیط زیست این است که بخشی از اعتبارات عوارض آلودگی به این منطقه اختصاص یابد تا مردم از داده های دقیق و واقعی مطلع شوند.

طاهری تاکید می کند: پنل های نمایشگر به صورت ساعتی اطلاعات را به روز می کنند تا شهروندان از طریق این پنل ها آخرین اطلاعات آلودگی هوا را دریافت کنند.

آیا آلودگی هوا بر عملکرد ایستگاه های پایش کیفیت هوا تأثیر می گذارد؟

مدیر واحد اندازه گیری و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید: به طور کلی باید توجه داشت که تجهیزات اندازه گیری کیفیت هوا، تجهیزات «دقیق» هستند و دقت اندازه گیری بالایی لازم است. بنابراین برای حفظ دقت آن و تولید داده های با کیفیت، باید به طور مداوم آن را نگهداری و کالیبره کرد که باعث می شود در چند ساعت تجهیزات از دسترس خارج شوند. این روند حتی در معتبرترین و مجهزترین کشورها نیز وجود دارد و صدها کارایی داده گزارش نشده است. در واقع صد راندمان برای یک دستگاه به معنای عدم سرویس و نگهداری است.

وی می افزاید: ایستگاه های بزرگی که ذرات کوچکتر از 10 میکرون را نشان نمی دهند، عموماً تجهیزات اندازه گیری این آلاینده را ندارند و دلیل عدم نمایش ریزگردهای کوچکتر از 10 میکرون در آنها، گرد و غبار دو یا سه میکرون اخیر نبوده است. ممکن است مشکلات غیرمنتظره ای مانند قطع برق و از دست دادن اطلاعات رخ دهد.

طاهری تاکید می کند: کلیه فرآیندهای نگهداری ایستگاه های متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا شامل تعمیرات و کالیبراسیون و صحت اطلاعات تولید شده توسط گروه جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) مورد تایید قرار گرفت.

کعبی درباره تاثیر آلودگی هوا بر عملکرد ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران می گوید: تمامی تجهیزات اندازه گیری ذرات معلق این سازمان دارای استاندارد جهانی است. اتحادیه اروپا و سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا حداکثر غلظت 10000 میکروگرم بر متر مکعب را برای دستگاه های اندازه گیری تعیین کرده اند و برای دستگاه های ما از نظر محدوده اندازه گیری مشکلی وجود ندارد و به راحتی آن محدوده را پوشش می دهند اما نمونه برداری حد مجاز است. سیستم و سیستم نمونه برداری باید تمیز و کالیبره شود که بخشی از خدمات شرکت های پیشرو می باشد. تجهیزات این سازمان همگی به روش “بتاگیج” (فعالیت دستگاه بر اساس میزان پرتوهای بتا) بوده و قابلیت خود کالیبراسیون دارند و مشکل برد اندازه گیری و کالیبراسیون مربوط به سیستم های توزیع نور است که پایداری لازم را ندارند و دارای خطای بالا

ایسنا - لیالی قدر، شب بیست و یکم
خواندن

وی با اشاره به شرایطی که باعث تفاوت عدد اعلام شده با شاخص لحظه ای می شود، می افزاید: شاخص اصلی اعلام شده، شاخص روزانه است که صحت آن را ادارات کل هر روز ساعت 11 و عدد اندازه گیری شده تایید می کنند. اعلام می شود، اما شاخص اکنون یک لحظه محاسبه می شود تا کیفیت هوا در لحظه مورد نظر را نشان دهد. البته این دو عدد ماهیت متفاوتی دارند همچنین پارامترهای مونوکسید کربن و ازن دارای دوره پیش فرض 8 ساعت و بقیه 24 ساعت و یک سال می باشد.

به جای برنامه ریزی برای مدیریت آلودگی هوا، به دنبال افزایش دقت اندازه گیری هستیم

کعبی می گوید: مهمترین موضوع در این حوزه برنامه ریزی برای مدیریت منابع تولید گرد و غبار و بهبود کیفیت محیط زیست در این منطقه است. اندازه گیری و نمایش آلاینده ها فقط وضعیت خطرناک را نشان می دهد. یک مثال ساده این است که فرد مبتلا به سرطان است و ما مدام اصرار داریم که از دستگاه ها و تجهیزات تخصصی مناسب برای انجام آزمایشات مربوط به تشخیص بیماری استفاده کنیم و اصل قضیه یعنی درمان را فراموش می کنیم. الان اتفاق افتاد

وی گفت: در بسیاری از مناطق، داده های ایستگاه از مرز بسیار ناسالم عبور کرده و به مرز خطرناک رسیده است و به جای برنامه ریزی برای مدیریت شرایط فعلی، به دنبال افزایش دقت اندازه گیری هستیم. این دقت را افزایش نمی دهد، اما قطعاً در مورد مدیریت منابع برای بهبود وضعیت موجود است.

به گزارش ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به عنوان متولیان اصلی کنترل و سنجش کیفیت هوای تهران، هر دو می‌گویند که سیستم‌ها و ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در شرایط بهینه کار می‌کنند، در حالی که انتظار می‌رود آلودگی هوا پیچیده باشد. شاخص و آلاینده اصلی این پدیده باید به جامع ترین شکل سنجیده شود و مردم بتوانند از اطلاعات آن بهره مند شوند.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *