کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه‌های مالکیت فکری در صدر جهان قرار دارد، اما به دلیل وجود ۱۲ چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، وجود شکاف عمیق فناوری بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته و وابستگی به صنایع داخلی. در فناوری‌های وارداتی و وجود ضعف‌های ساختاری، عمدتاً ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت، اقتصاد کشور را به دلیل عدم بکارگیری نوآوری‌ها در صنعت، در وضعیت شکننده‌ای قرار داد.

به گزارش ایسنا، در طول دو قرن اخیر، تغییرات تکنولوژیک رخ داده است، زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیار بزرگ و کوچک شده است. زیرا این نوآوری ها امید به زندگی افراد را بهبود بخشیده و در عین حال تغییرات پیش بینی نشده ای را در کیفیت زندگی انسان به وجود آورده است.

تسریع در توسعه سریع فناوری و استفاده از آن برای حل چالش های جهانی، روندی غالب در جهان امروز است و بدیهی است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساختی ضروری در اکوسیستم نوآوری و فناوری، نقشی بی بدیل در این زمینه ایفا می کند.

احساس نیاز سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رویدادی در سال 1873 برمی گردد، امسال نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی نوآوری در وین برگزار شد و اکثر مهمانان به دلیل ترس از سرقت اموال در این مراسم شرکت نکردند. دارایی و فقدان راه حل بین المللی برای حمایت از کار آنها؛ با این رویداد، ۱۰ سال بعد، با تلاش کارشناسان، برای اولین بار در سال ۱۸۸۳ کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت معنوی ایجاد شد و کشورهای عضو، یک اداره بین‌المللی برای دستیابی به اهداف مربوطه ایجاد کردند.

به دنبال این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 ایجاد شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت معنوی)، افراد از حمایت از منافع مادی و معنوی ناشی از تولیدات علمی، ادبی و هنری و در حقوق مالکیت معنوی مانند سایر حقوق مالکیت معنوی برخوردارند. تجاری و کپی رایت از مزایای کار یا سرمایه خود بهره مند شوید.

ادامه این تلاش ها منجر به اعلام این آمار به مالکیت معنوی می شود که طی آن کشورها بر اساس تعداد ثبت اختراع، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت فکری رتبه بندی می شوند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که از فعالیت‌ها و فرآورده‌های اندیشه، خلاقیت و ابتکار حمایت می‌کند و از این حیث، یک سری حقوق مادی محدود زمانی و حقوق معنوی دائمی به پدیدآورنده آن اعطا می‌شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

گزارش شاخص‌های مالکیت فکری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مورد توجه کشورها به‌عنوان سازمان‌ها و نهادهای مختلف، آمار منتشر شده در این گزارش است. چالش ها و نقاط ضعف خود را در این شاخص ها دارند و بر این اساس سعی می کنند سال آینده در جایگاه بالاتری در رتبه بندی قرار گیرند.

شاخص مالکیت فکری شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گونه‌های گیاهی» و «نشانه‌های جغرافیایی» است که بر اساس تحلیل 180 کشور و دفاتر مالکیت معنوی ملی و منطقه‌ای انجام شده است. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه نفر از رهبران جهان در مالکیت معنوی هستند که برنامه هایی برای حوزه های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طرح های صنعتی و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین در حال تبدیل شدن به اولین قدرت جهان است.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی با اشاره به جزئیات گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت فکری سال 2021، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران رتبه بیست و یکم ثبت اختراع، رتبه سوم علائم تجاری و طرح های صنعتی که شامل اپلیکیشن ها و دستگاه های دارای نوآوری می شود، است. رتبه دوازدهم و ایران در مجموع در رتبه یازدهم مالکیت معنوی در جهان قرار دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی با اشاره به وضعیت جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در یک سال اخیر با ثبت 541 هزار و 750 ثبت علامت تجاری رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داد و رشد علائم تجاری در سال 2020 بسیار خوب بود.

وی با تاکید بر اینکه این رتبه بندی شامل تعداد درخواست های برند از تمامی شرکت های ایرانی است، خاطرنشان کرد: این شاخص شامل هر برند و محصول تولید شده مانند عروسک یا لیوان هایی است که برای اولین بار توسط شرکت ها تولید می شود.

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار سفارش در رتبه اول جهان قرار گرفت. بسیاری از پیشرفت های جهانی در ثبت علائم تجاری در کشور چین است و این عدد نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین جزو اولین کشورهایی است که تعداد زیادی علامت تجاری را در دفاتر ملی و بین المللی به ثبت رسانده است.

وی ثبت علامت تجاری را عاملی برای موفقیت استارت آپ ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: رتبه دوم در شاخص ثبت علامت تجاری، آمریکا با 780 هزار برند و پس از آن ایران است.

محمدی کوشکی در رتبه چهارم اداره ثبت اختراع اروپا که با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار دارد، افزود: در مجموع در سال 2020 درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد رشد داشته و رشد ایران در این شاخص 1.19 درصد بوده است.

به گفته وی، ایران در سال ۲۰۱۹، ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ سیگنال ثبت کرده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و گفت: 2.17 میلیون درخواست علامت تجاری در جهان صورت گرفته است که چین در رتبه اول قرار دارد.

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

ایران با مجموع سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، جایگاه ایران در جهان هشتم و چین و آمریکا رتبه سوم ثبت علامت تجاری و یازدهم جهان در ثبت طرح صنعتی را دارد. و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متاسفانه در این شاخص اطلاعاتی در مورد ایران داده نشده است، در حالی که ایران دارای گونه های گیاهی زیادی است، بنابراین در کشور چندین گیاه و گل وجود دارد که فقط در ایران یافت می شود. ما با شناسایی گونه های گیاهی قادر به استخراج دارو هستیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

رتبه ایران در شاخص تولید مالکیت فکری از نظر تولید ناخالص داخلی

رئیس تیم ثبت اختراعات ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص «تولید ناخالص داخلی دانشگاه ها»، ایران جزو 10 کشوری است که بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم را داشته اند، گفت: رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

در بخش فناوری اطلاعات که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران در رتبه 50 جهان قرار دارد، اما از نظر نوآوری های تجاری و تولید فناوری IT رتبه دهم را دارد. این نشان می دهد که ایران در نوآوری و خلاقیت بالاتر از میانگین جهانی است، اما این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

ایران در مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد اما به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی کشور با وجود این رتبه های بالا خوب نیست، محمدی دلیل آن را عدم استفاده از این نوآوری ها و فناوری های تولید شده در صنعت می داند و یادآور می شود که دلیل این کمبود است. زیرساخت های کافی یکی از اقدامات در این زمینه استخراج فهرست اختراعات در حوزه های مختلف است و از سوی دیگر هر یک از این اختراعات باید برای بررسی به صنایع مربوطه ارسال شود.

چالش های نظام مالکیت فکری در کشور به شرح زیر است:

ردیف چالش های کشور در مالکیت معنوی
1 کیفیت پایین ارزیابی و ممیزی درخواست های ثبت مالکیت معنوی
۲ مشکل در دادرسی و پیگرد قانونی نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین مالکیت معنوی موجود
4 آموزش و مهارت ناکافی در چارچوب اجرایی حقوق مالکیت فکری
5 آگاهی پایین استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و انتقال حق الامتیاز در کشور
7 رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران
8 تسلط بر رویکرد حقوقی و قضایی به موضوع مالکیت فکری در ایران به جای تلقی آن به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
9 استقلال بخش مهمی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (اجرایی و قضایی)
10 وجود شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و کشورهای توسعه یافته و وابستگی صنایع داخلی به فناوری های وارداتی
۱۱ وجود ضعف های ساختاری به ویژه پیوند ضعیف دانشگاه و صنعت
۱۲ ناتوانی بخش خصوصی در تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.