انتقام دو سال قرنطینه

[ad_1]

نمایشگاه بهاره امسال شلوغ‌تر و پر رنگ‌تر از سال‌های گذشته است و بعد از گذشت دو سال از کرونا، مردم انگار می‌خواهند با خرید عید و بازدید از نمایشگاه انتقام روزهای سخت را بگیرند. نگهبان ورودی نمایشگاه می گوید و به اتاق هایی که چند فوت زیر هم ردیف شده اند اشاره می کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه ایران وی نوشت: عرضه مستقیم زیتون و ترشی… غذاخوری از درب اصلی… خرید لباس عید با بهترین قیمت مستقیم از تولیدی… تالار عفاف و حجاب انتهای راهرو اول.. ” گوینده نمایشگاه محصولات غرفه ها را به گرمی تبلیغ می کند و مردم را به بازدید از این غرفه ها دعوت می کند. نمایشگاه بهاره امسال شلوغ‌تر و پر رنگ‌تر از سال‌های گذشته است و بعد از گذشت دو سال از کرونا، مردم انگار می‌خواهند با خرید عید و بازدید از نمایشگاه انتقام روزهای سخت را بگیرند. نگهبان ورودی نمایشگاه می گوید و به اتاق هایی که چند فوت زیر هم ردیف شده اند اشاره می کند.

پاکی عید از رگ گردن به تو نزدیکتر است. این عبارت در ورودی سالن اول به چشم می خورد و چند نفر با دیدن آن لبخند می زنند و خاطرات خود را از خانه تعریف می کنند. غرفه ها با شکل و شمایلی خاص اندود شده اند. چند دست فروش جلوی غرفه نظاره گر ورودی سالن و رفت و آمد مشتری هستند و عده ای هم رفت و آمد می کنند و دکور غرفه را عوض می کنند. فروشنده محصولات شوینده با دقت یکی از محصولات مادر و دختری را ارائه می دهد: “از این محلول می توانید برای تمیز کردن گاز، هود و ظروف استفاده کنید. فقط ظروفی را که می خواهید سفید شوند، چند دقیقه حرارت دهید و سپس این محلول را اسپری کنید. با حوله پاک کنید. چند دقیقه بعد ظروف شما آنقدر برق می‌آیند که باورتان نمی‌شود. «محصولات ما فاقد چربی هستند و امسال با فروکش کردن کرونا و باز شدن سفره مهمانی، قطعاً به محلول‌های تمیزکننده نیاز خواهید داشت.» دختر به یکدیگر نگاه می کنند و پس از پرسیدن قیمت یکی از راه حل ها را می خرند.

تعداد کاربران اینترنتی چین از یک میلیارد نفر گذشت - ایرنا
خواندن

«نوروز بدون نمایش بهار، ملایم و پاکیزه نیست». یکی از فروشندگان این پنل در حالی که سفارش مشتری را بسته بندی می کند، می گوید: «باور کنید، وقتی می بینیم مردم در حال خرید هستند، احساس می کنیم خدا به ما فرصت دیگری داده است. به دلیل شیوع ویروس کرونا در بهمن 98 و 99 خبری از نمایشگاه های بهاره نبود و مردم ترجیح دادند از تور عید و خرید عید صرف نظر کنند. بسیاری از تولیدکنندگانی که نمی توانند فروشگاه اجاره کنند، مشتاق فروش محصولات خود هستند. بسیاری از آنها زنان سرپرست خانوار هستند که مواد غذایی یا صنایع دستی خود را در این نمایشگاه می فروشند. این تابلوها نیز اثر چند هنرمند زن است که با قیمت مصوب نمایشگاه به فروش می رسانیم.

میز ناهارخوری و میز تلویزیون به سلیقه شما ساخته شده است. این پست در ورودی غرفه نصب شده است و فروشنده در حال نمایش مدل های مختلف میز ناهارخوری در گوشی همراه خود است. او می گوید: «مشتری فقط به قیمت اهمیت می دهد و کیفیت برایش مهم نیست. اولین سالی است که غرفه ای برای فروش محصولات خود اجاره کرده ایم. ما میز ناهارخوری و میز تلویزیون تولید می کنیم و محصولات ما برای همه سلیقه ها می باشد. نمایشگاه از 10 دی ماه برگزار می شود و ماهیانه 9 میلیون تومان اجاره خواهیم داد. البته اتاق رختکن شلوغ تر از سایر نمایشگاه هاست. آیا شرایط اقتصادی به گونه ای شده است که مردم فقط به قیمت کار توجه می کنند و فرقی نمی کند کیفیت کار چقدر باشد و قدمت آن چقدر است؟ آنها فقط با قیمت و تخفیف کار می کنند.

«انواع نان برنجی و روغن کرمانشاهی در غرفه سوغات». دست خالی از سالن خاطره بیرون نمی روی. راوی نمایشگاه با اشتیاق از تالار سوغات شهرهای ایران می گوید و از مردم می خواهد تا از سالن 5 واقع در انتهای محوطه نمایشگاه دیدن کنند. زن پیراهن رگال را می گیرد و جلوی آینه می گیرد. کمی جلوتر، همسرش ایستاده است و سعی می کند یکی از آنها را انتخاب کند و می گوید: “خیلی دلت براش تنگ شده.” غرفه های کیف، کفش و لباس کنار هم در راهرو ردیف شده اند و فروشندگان با حوصله اجناس را مرتب می کنند. هیچ خدمات مشتری وجود ندارد و فروشندگان مشتاقانه منتظر آخر هفته هستند. این را فروشنده شلوار مردانه می گوید. او شلوار تولید می کند و هر سال در نمایشگاه بهاره حضور دارد: «این غرفه را به قیمت 15 میلیون تومان اجاره کردیم و نمایشگاه تا 27 اسفند دایر است و همه این شلوارها تولید خودمان است و از بهترین پارچه استفاده می کنیم. شرایط اقتصادی مردم اجازه نمی دهد بیشتر از یک شلوار بخرند سال های قبل حداقل سه ست شلوار می خریدند سه سال پیش شلوارهای ارزان زیادی داشتم که نمی فروختند اما امسال همه رو فروختم خیلی ها بیشتر به کیفیت اهمیت نمی دادند و قیمت برایشان مهم است ببینید این شلوار چقدر کیفیت و ماندگاری دارد 198000 تومان قیمت مصوب نمایشگاه است اما خیلی ها ترجیح می دهند بخرند غذا برای خود بعد از خرید غذا و لباس برای “اولویت ها تغییر کرده اند و تا شلوارشان پاره نشود خرید نخواهند کرد.”

پرشین چت|شیک چت|چت|چت روم|چت فارسی
خواندن

فروشنده سبدها را پر از آجیل می کند و داخل نایلون می ریزد. مشتری با دقت به ترازو نگاه می‌کند و با صدای بلند می‌گوید: “آقا، یک پوند بیشتر وزن نکنید.” فروشنده سری را تکان می دهد و مقداری پسته به آجیل اضافه می کند.

تالار خشکبار شلوغ ترین قسمت نمایشگاه بهاره است. در جلوی هر غرفه، فروشنده یک پسته کامل برمی دارد تا چند عدد را بردارد و امتحان کند. چهار گردو 280000 تومان پسته بری اکبری شور و خام 320000 تومان تخمه ژاپنی 230000 تومان تخمه کدو 150000 تومان و تخمه فندق 350000 تومان. “بخورید تا ببینید گردوی واقعی چگونه است.” خستگی در چشمان فروشنده موج می زند. او می گوید از ساعت 10 صبح بیدار است: «دیوانه ایم و از سال 88 در هر نمایشگاه بهاره شرکت می کنم، امسال هفتم اسفند میزبان غرفه بودیم، قدرت خرید مردم آجیل را می بینید. امسال به دلیل کاهش تاج و واکسیناسیون های گسترده برنامه های گردشگری داغ می شود و عید بدون آجیل نخواهد بود و در سال های گذشته مردم پنج کیلو شاه بلوط می خریدند اما اکنون یک کیلو اضافه وزن دارند و تاکید می کنند که آن را افزایش ندهند. هزینه ها خیلی بالاست، چهار کیلو آجیل یک میلیون و 200 هزار تومان می شود، بسیاری از مشتریان معتقدند آجیل کالایی لوکس است و ترجیح می دهند کمتر بخرند. واسطه ها تا بتوانیم ارزان تر به مردم بفروشیم.»

چطور می تونید این همه دروغ بگید! - مشرق نیوز
خواندن

تالارهای سوغات در شهرهای ایران نیز مملو از جمعیت است. نام هر شهر روی غرفه نوشته شده و فروشندگان محصولات و سوغاتی ها را با زبان و لهجه شهر خود تکمیل می کنند. شیرینی فروشان آذربایجانی می گویند: «اگر در نوروز به شهر ما نمی آیید، حداقل خاطرات شهر ما را با خود به خانه ببرید. نقل قول هایی از این عظمت و لذت را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. خدا را شکر تاج کوچک شد تا نوروز در ارومیه و تبریز بار دیگر پر از مسافر شد.

باد سردی می‌وزد و مردم برای خرید با جوراب‌های نایلونی به ایستگاه مترو شهید بهشتی و پارکینگ زیر نمایشگاه می‌روند. سخنران نمایشگاه بار دیگر یکی از محصولات و غرفه ها را تقدیم می کند: «سفره این هفته شیرین با محصولات خانگی فروشگاه سوغات. هیچکس دست خالی این نمایشگاه را ترک نمی کند.»

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *