درخواست فوری مصر از اتحادیه آفریقا برای سد النهضه

[ad_1]

برخی منابع مصری آشنا با پرونده سد النهضه گفتند که قاهره از اتحادیه آفریقا دعوت کرد تا در مذاکرات بین سه کشور شرکت کند، پس از آن که اتیوپی اقداماتی را برای شروع تولید برق از این سد انجام داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی العربی الجدید، برخی منابع دیپلماتیک و فنی مصری مطلع از پرونده بحران سد النهضه در اتیوپی پس از اعلام رسمی آغاز فاز اول تولید برق النهضه اعلام کردند. سد آدیس آبابا که بر خلاف توافقنامه امضا شد. در سال خارطوم، قاهره در یک درخواست فوری از اتحادیه آفریقا از آن دعوت کرد تا در مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی شرکت کند.

کارشکنی در تشکیل کمیته کارشناسی

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی یکشنبه گذشته عملیات تولید برق از سد النهضه بر روی رودخانه نیل را آغاز کرد و توربین را از مجموع 13 توربین موجود با هدف تولید حدود 200 مگاوات برق راه اندازی کرد.

منابع دیپلماتیک و فنی به العربی الجدید گفتند: اتیوپی با هماهنگی یکی از مقامات اتحادیه آفریقا مانع از تلاش‌ها و تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان می‌شود که مسئول هدایت مذاکرات بین مصر، سودان و اتیوپی در مرحله بعدی است. “

انتشارات لو سالومه; زنی که الهام بخش فروید بود نیچه و ریلکه بودند
خواندن

این منابع گفتند که مصر موسی فکی، رئیس اتحادیه آفریقا را به همکاری با آدیس آبابا برای برهم زدن مذاکرات و کمک به اتیوپی برای تحمیل اراده خود بر دو کشور دیگر متهم کرده است.

منابع زیر خاطرنشان می‌کنند که اولین و مهمترین این کارشکنی‌ها، عدم توافق با کارشناسان و شخصیت‌های حقوقی است که باید کمیته مذاکره را تشکیل دهند، نسبت به معرفی نامزدهای رأی‌گیری به کشورها هشدار دهند، اساسنامه کاری کمیته را تصویب و پیش‌نویس کنند. قدرت ها • نقش ناظران و انتخاب نمایندگان آمریکا و اتحادیه آفریقا در این کمیته را می دانستند.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اتیوپی را به نقض تعهدات خود در توافقنامه 2015 متهم کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد که این اقدامی عمدی از سوی اتیوپی برای نقض تعهدات خود تحت توافقنامه سال 2015 است که توسط نخست وزیر امضا شد.

بی میلی قاهره به طرح امارات

منابع مذکور اعلام کردند: آخرین اقدام در بحران سد النهضه، پیشنهاد اخیر امارات بود که این کشور بار دیگر پیشنهاد قبلی خود را به سه کشور مذکور ارائه کرد، اما پیشنهاد امارات مورد استقبال قاهره قرار نگرفت.

این منابع افزودند که رد طرح امارات توسط مصر، که ابوظبی در تلاش است در خارطوم تبلیغ کند، با طرح تبدیل اصل بحران از یک قانون اجباری به یک مشکل اقتصادی آغاز می شود.

۱۴۰۰؛ سال انتخاب، اعتراض و انتظار
خواندن

این منابع افزودند: پروژه امارات که توسط آدیس آبابا حمایت می شود، منوط به ایجاد ارتباط بین سه کشور با یک سری پروژه های اقتصادی است که در سه منطقه سرمایه گذاری در کشورهای مذکور با پایتخت ابوظبی اجرا می شود. برنامه به روز شده امارات همچنین شامل بند جدیدی است که بر اساس آن هیئتی متشکل از نمایندگان سه کشور با سه هیئت در خارطوم، آدیس آبابا و قاهره با مسئولیت هماهنگی و نظارت دوره ای بر روند کار تشکیل می شود.

برخی منابع دیپلماتیک مصر در آوریل سال گذشته فاش کردند که امارات از مصر و سودان خواسته است تا به آنها فرصتی برای ایفای نقش میانجی در حل پرونده سد النهضه بدهند.

امارات متحده عربی بر سرمایه گذاری در مناطق مورد مناقشه بین سودان و کمک به اجرای پروژه های توسعه پایدار بین سه کشور متمرکز است.

انتظار می‌رود این پروژه‌ها برق را از برق آبی و بادی در اطراف سد النهضه در استان بنی شنگول قمز تولید کنند و همچنین زمین‌هایی را در این منطقه به کشاورزی اختصاص دهند که هدف آن صادرات به امارات و مصر است.

حملات موشکی به کردستان عراق/ کنسولگری آمریکا و دو مرکز آموزشی موساد، اهداف/پاسخ آمریکا هستند
خواندن

به گفته دولت اتیوپی، امارات متحده عربی در حدود 100 پروژه سرمایه گذاری می کند که از این تعداد 35 پروژه در حال حاضر اجرا شده است و مقدمات برای 20 پروژه دیگر در حال انجام است. این پروژه ها به بخش های زیربنایی، آب و برق، آبیاری، کشاورزی، بهداشت، صنعت، مسکن، گردشگری، تأسیسات دولتی و معادن مربوط می شود.

امارات و اتیوپی در سال 2019 یک یادداشت تفاهم نظامی برای تقویت همکاری در زمینه های نظامی و دفاعی امضا کردند و امارات در سال 2018 حدود 3 میلیارد دلار کمک و سرمایه ارائه کرد.

سودان همچنین تاکید کرد که بهره برداری از توربین های تولید برق در این سد با موضوع همکاری در تضاد است و نقض آشکار تعهدات قانونی و بین المللی اتیوپی است. سودان موضع خود را در مورد پرونده سد النهضه تکرار کرد و بر لزوم دستیابی به توافقنامه حقوقی در مورد ساخت و بهره برداری از سد النهضه مطابق با قوانین بین المللی و اصول امضا شده در مارس 2015 توسط سه کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *