ساخت دستگاهی برای کاهش عوارض بیماری پارکینسون / استفاده از میمون برای فاز آزمایشی این دستگاه

[ad_1]

گروهی از محققان دانشگاهی با همکاری شرکت های دانش بنیان به دنبال ساخت دستگاهی برای افزایش دقت تحریک عمقی مغز (DBS) هستند که استفاده از آن به افزایش اثرات درمانی و کاهش عوارض بیماری هایی مانند پارکینسون کمک می کند.

به گزارش ایسنا، تشکیل تیم تحقیقاتی تحریک عمقی مغز برای ساخت دستگاه تحریک مورد نیاز بیماران پارکینسونی یکی از فعالیت های راهبردی محققان کشور است که طی آن باید با حمایت معاونت توسعه شناختی ستاد توسعه علم و فناوری، ایمپلنت مغزی طراحی شود. . این پروژه در سال 1388 با مدیریت دکتر امید شعاعی، دانشیار دانشگاه تهران.

تحریک عمیق مغز یکی از مفیدترین راه ها برای غلبه بر بیماری هایی مانند پارکینسون است.پروژه تحریک عمیق مغز (DBS) به دنبال در نظر گرفتن تمام جنبه های طراحی یک سیستم تحریک عمقی مغز است. هدف از این پروژه ساخت بخشی است که بتوان آن را در بدن انسان کاشت کرد تا اثرات بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

پروژه باز شامل دو بخش “فنی” و “پزشکی” است که شامل بخش فنی و مهندسی مربوط به ساخت قطعه می باشد که شامل ساخت مدارهای مجتمع و بردهای الکترونیکی، ساخت الکترودهای فلزی و ساخت هوزینگ می باشد. قابل کاشت در بدن زنده

چین لینک چیست؟ - خبرگزاری تابناک
خواندن

این بخش با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی سهند تبریز و دو شرکت دانش بنیان انجام می شود.

بخش پزشکی کاشت در موجودات زنده (میمون ها) را انجام می دهد که شامل آماده سازی و نگهداری از میمون ها، توسعه بیماری، جراحی برای کاشت در میمون ها، مراقبت های بعد از عمل و ارزیابی عملکرد ایمپلنت در بهبودی میمون است.

این بخش با همکاری پژوهشکده رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دستور کار قرار گرفت.

محصول نهایی پروژه «محرک عمیق مغز» ساخت ایمپلنتی است که سیگنال های تحریکی تولید می کند و با کاشت آن در هسته عمیق مغز، اثرات مخرب بیماری هایی مانند پارکینسون را از بین می برد و فرد را به حالت عادی برمی گرداند. زندگی این دستگاه در قفسه سینه فرد زیر پوست کاشته می شود و سیگنال های تولید شده را به الکترودهای کاشته شده در مغز برای تحریک سلول های مغز می فرستد.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، امید شعاعی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، جزئیات این طرح را تشریح کرد و گفت: این طرح شامل نمونه برداری از ایمپلنت مغزی است که تحریک عصبی کافی در ناحیه عمقی مغز برای سلول های دوپامین ایجاد می کند. این یک پروژه است؛ از آنجایی که این سلول ها باعث ایجاد ارتعاش در بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی غیرارادی مانند پارکینسون، OCD (اختلال وسواس فکری-اجباری) و “دیستونی” (بیماری عصبی که باعث انقباض غیرطبیعی ماهیچه ها و اختلالات حرکتی می شود)، این دستگاه با تحریک الکتریسیته می تواند اثرات آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این بیماری ها

واکنش شیائومی به ادعای سانسور در گوشی های این شرکت - ایسنا
خواندن

تراشه الکترونیکی تولید شده در این پروژه یک دستگاه الکترونیکی بسیار کوچک است که در داخل مغز قرار می گیرد تا ضمن ثبت سیگنال های مغز، سیگنال های الکتریکی لازم را دریافت و سلول های عصبی را تحریک کند. این روش اثرات برخی از اختلالاتی که در مغز انسان رخ می دهد را کاهش می دهد، مانند پارکینسون، وسواس شدید یا کاربردهای درد شدید نخاعی.

وی با بیان اینکه قطعات دستگاه تحریک عمقی مغز در دانشگاه های مختلف اجرا و ساخته شده است، ادامه داد: این قطعات مجموعه ای از ایمپلنت های مغزی یا ستون فقرات هستند که در درمان یک بیماری خاص موثر هستند.

دانشیار دانشگاه تهران معتقد است: این دستگاه یک روش درمانی نیست، بلکه برای کاهش عوارض بیماری هایی مانند پارکینسون است که دارویی برای درمان ندارد، اما استفاده از آن دوپامین مغز را به فعالیت اولیه باز می گرداند. اختلال زیاد با انتشار سیگنال های الکتریکی و ارتعاش از بین می رود.

علت کاهش حجم اینترنت رایگان دانشجویی اعلام شد - اقتصاد آنلاین
خواندن

رادیال افزود: با توقف تحریک الکتریکی، لرزش در بیماری پارکینسون شروع می شود، بنابراین استفاده از این ایمپلنت ادامه دارد.

مجری طرح، کاربردهای این دستگاه ایمپلنت را در کاهش درد ستون فقرات برشمرد و توضیح داد: این دستگاه با تحریک الکتریکی در ناحیه ستون فقرات، درد را مسدود می کند و اجازه نمی دهد سیگنال های آن به مغز برسد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فاز حیوانی این طرح در نیمه راه است. در مرحله حیوانی ابتدا جوندگانی مانند “موش” را مطالعه می کنیم و در مرحله جراحی در میمون ها هستیم.

وی بیماری هدف در این طرح تحقیقاتی را پارکینسون عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نمونه گرفته شده با این دستگاه بر روی نمونه های حیوانی (میمون) آزمایش شده است.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *