سایه برج های بلند بر سر باغ های تهران

[ad_1]

برج‌سازان سال‌ها با تکیه بر مصوبه باغ برج و عدم نظارت کافی، سال‌ها به باغ‌های تهران حمله کردند و آن‌ها را تخریب کردند تا اینکه شورای شهر پنجم به درخواست مردم برای حفظ باغ‌های باقی‌مانده آن را لغو کرد. این مصوبه حاشیه ای و جایگزین آن شد و لایحه «خانه- باغ» را مطرح کرد که اعضای فعلی شورای شهر می گویند بنای آن به اصطلاح به روی باغداران بسته شده و اکنون به دنبال راه حل سوم هستند.

به گزارش ایسنا، پیش از آغاز به کار شورای شهر دوم، شاهد تخریب باغات تهران بودیم که مالکان به جای اعضای شورای شهر تهران، درختان را تخریب یا خشک کردند تا از زمین خود برای حداکثر سود ساخت و ساز استفاده کنند. که مالکان باید به جای ساخت و ساز در سطح، در ارتفاع بسازند تا باغ ها و درختان حفظ شود و صاحب باغ از اموال خود سود اقتصادی کافی دریافت کند.

طبق این مصوبه که به باغ برج معروف شد، مالک باغ باید 70 درصد باغ خود را حفظ کند و تنها 30 درصد آن را بسازد که در طرح جامع تهران نیز بر آن تاکید شده بود، اما این بایدها و الزامات روی کاغذ ماند. زیرا در عمل به دلیل عدم نظارت کافی، مالکان برای تامین پارکینگ واحدهای خود و همچنین احداث مجتمع های کمکی مانند استخر، سالن های ورزشی و … برج را به قدری عمیق حفر کردند که ریشه درختان از بین رفت. و عملا ریشه کن کرد.درختان را دعوت به مهمانی بتن و میلگرد کرد.

باید از باغ برج، باغ ها و درختان تهران محافظت کند. اما در عمل به مخالفت با آنها پرداخت و درختان و باغ ها را تخریب کرد تا اینکه با روی کار آمدن شورای شهر پنجم به مطالبه شهروندان مبنی بر حفظ درختان و باغ های باقی مانده پاسخ دادند و این مصوبه ضمن اینکه بیش از 60 مورد باز بود، لغو شد.

از بین رفتن 128 هکتار باغ در 10 سال

آرش میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه آثار تصمیم باغ برج بر شهر واضح است، گفت:

سامانه املاک و اسکان مجددا راه اندازی شد - اقتصاد آنلاین
خواندن

وی ادامه می دهد: درست است که در دهه 80 شورای شهر وقت مصوبه ای به نام برج-باغ تهران را اجرا کرد که طبق آن مالکان می توانستند در 30 درصد زمین خود برج بسازند و به گفته طراحان این مصوبه. این باید تصمیم برای حفظ باغات تهران باشد، اما پشت آن مصوبه هیچ پیش بینی ای مبنی بر تخریب کلان باغ ها وجود نداشت و شاهد هستیم که در این میان انتظار درآمدزایی از حوزه شهری وجود دارد. برنامه‌ریزی با رویکرد فروش شهری، عدم نظارت و کنترل عملکرد «فضاهایی در سطوح مختلف فراهم شد که مجوز اجاره در باغ‌ها از طریق استیجاری و تبعیض‌آمیز صادر شد و به این ترتیب ۱۲۸ هکتار از باغ‌ها در مدت ۱۰ سال تخریب شد».

به گزارش ایسنا، پس از مدتی شورای پنجم مصوبه ای با عنوان خانه – باغ به تصویب رساند که بر اساس آن حداکثر دو طبقه در باغات با 15 درصد با کاربری های مختلف در نظر گرفته شد و بسته های تشویقی ضمیمه شود. ما می توانستیم استقبال صاحبان باغ را ببینیم. اما این بسته های تشویقی هرگز فاش نشد.

به دلیل نارضایتی برخی باغداران و همچنین نبود بسته های تشویقی، شاهد عدم تمایل به اخذ پروانه ساختمانی در باغات بودیم و باغات به اصطلاح یخ زدند، بنابراین به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، «نه. پرونده های پروانه ساختمانی در سال 1378 صادر شده است. و در سال 1998 تنها دو مورد برای پروانه ساختمانی اقدام کردند. اما در مجامع عمومی یکی از خواسته های همیشگی مردم این است که با این قوانین مجوز بازسازی منازل را از آنها سلب کنند.»

وی افزود: در حال حاضر این قانون (خانه باغ) در حال اجراست و ما موظف به اجرای این قانون هستیم. نظر شورایاران این بود که حقوق مردم تضییع نشود، هرکس زمین را به زباله دانی تبدیل کرده است، می تواند 60 درصد آن را بسازد. اما زمینی که درختان زیادی دارد باید ملک نقره داغ باشد که این درست نیست. خیلی از باغ ها ویران می شوند، زیرا نمی توان زمین گران قیمت آنها را در 15 درصد و دو طبقه ساخت. در سال 1999 حتی یک پروانه در این زمینه اخذ نشد و در سال 1998 تنها دو پروانه ساختمانی خاص صادر شد.

قتل عام قطب! - ایسنا
خواندن

به گفته چمران، «اعلام کردیم که باید با همین دوستان و اساتید دانشگاه همفکری کنیم و قانونی تدوین کنیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، مهمتر از همه اینکه هیچ درختی قطع نشود؛ اما اکنون با وجود اینکه جنجال، با گذشته تفاوتی ندارد و هیچ کس برای گرفتن مجوز باغبانی نمی آید.”

رئیس شورای شهر تهران در ادامه تاکید می کند که به هیچ وجه به دنبال قطع درختان نیستیم زیرا هر قطع درخت تاثیر زیادی بر پاکی هوای شهر و سلامت هوای شهر دارد و در این مورد تردید نداریم. که مردم را در نظر بگیرید. اگرچه ما منافع کل شهر و همه مردم پایتخت را ترجیح می دهیم. اما در این راه به هیچ کس نباید ظلم شود، مخصوصاً وقتی شخصی مکانی را خرید، با این قوانین اجازه کاری به او نمی دهیم و باید به دور از افکار و دیدگاه های سیاسی به این موضوع بپردازیم، زیرا هرکس برای خودش است. و خانواده های ما و “اهالی شهر نگران هستند.”

وی با بیان اینکه برای حفظ باغات باید به یک نتیجه واحد برسیم، گفت: باید قانونی وضع کنیم که غیر احساسی و دارای آثار اجرایی و در عین حال آسیبی به درختان نباشد. ما باید قوانینی را تصویب کنیم که مردم به درخت و درختکاری به چشم دید مقدس نگاه کنند، در حالی که در سال های گذشته این بینش در بین مردم وجود داشت و درخت برای مردم مقدس بود، اما امروز متأسفانه برخی به چشم به درخت نگاه می کنند. از دشمن و تلاش آنها باید آن را خشک کنند. ما باید مردم را به کاشت درخت تشویق کنیم نه اینکه آنها را خشک کنیم و از بین ببریم.»

جعفر شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره تاکید می کند: «حفاظت از باغات شهر تهران لغو نمی شود و در شورای ششم شهر تهران به این نتیجه رسیدیم که باید تغییراتی صورت گیرد. به این قانون برای رعایت آن دو مولفه حقوق مردم و حفظ باغات».

حالت تاریک به افزایش عمر باتری کمک می کند؟ - خبرگزاری صدا و سیما
خواندن

به گزارش ایسنا، هر چند اعضای شورای ششم شهر تهران از لزوم بررسی این مصوبه خبر می دهند; اما این طرح هنوز مشخص نشده است، هرچند پیش از این مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر ششم به ایسنا گفته بود: به دنبال راه حل سوم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم با انجام اصلاحاتی مانند پهنه بندی، پهنه بندی، توجه به سرانه، جغرافیای باغ ها و … می توان در مورد احداث باغ های تهران تصمیم گرفت، می افزاید: مثلاً چرا در سرزمینی که چنین نیست. سالهاست که یک تکه درخت دارند و اساساً آب ندارند برای رشد درخت نباید ساخته شود در حالی که مالک می تواند در 30 درصد ملک خود با قاعده خاصی ساخت و ساز داشته باشد و 70 درصد زمین آنها در فضای شهر عمومی است. مکان؟.»

حالا برعکس مالک می تواند در باغ بزرگ درخواست ساخت و ساز کند، آیا در این باغ باید ساختمانی ساخته شود؟ ملکی را تصور کنید با درختان زیاد که نشان می دهد مالک به حفظ فضای سبز و درختان اهمیت می دهد، آیا نباید مالک را تشویق کرد؟ یا برعکس برای اینکه نشان دهیم مالک باغش را خشک کرده و ویران کرده است، آیا نباید آن شخص مجازات شود؟ ما در راه حل سوم به این مسائل پرداختیم.»

عباسی با تشویق مالکانی که باغات خود را حفظ کردند، به موضوع «حق واگذاری عمران» اشاره کرد و افزود: باید باغات تهران را حفظ کنیم، اما اگر مالکی بخواهد در باغ خود بسازد باید پلاک دیگری دریافت کند. اما این مسائل پیچیده و فنی است و کار و مطالعه زیادی توسط کارشناسان وجود دارد که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید راه حل سومی پیدا کنیم و تلاش ما حفظ باغات است. “.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *