چک ولو یا شیر یک طرفه چیست ؟ (2)

چک ولو یا شیر یک طرفه چیست ؟
چک ولو

چک ولو برای باز شدنبه فشار بیشتری در سمت ورودی شیر نسبت به سمت خروجی نیاز دارد. در حالتی که شیر باز است، افت فشار آن نسبت به سایر حالت های شیر پروانه ای (Butter Fly) کمتر می باشد. از مزیت شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه می توان به کم بودن افت فشار و عدم ایجاد اشفتگی در سیال نام برد. شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه بعلت یکپارچه بودن قطعات شیر استحکام بیشتری نسبت به شیر های غیر یکپارچه دارند و تعمیر و نگهداری شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه نسبت به سایر شیرها امری اسان می باشد. شیر یکطرفه با دیسک وارونه یا چک ولو با دیسک وارونه برای کنترل حرکت سیال دارای دیسک می باشند که این دیسک بصورت اونگ در بالای مجرا نصب شده است. • در برخی شیرهای یکطرفه اگر شیر به طول کامل باز باشد دیسک به سمت خط لوله حرکت میکند.

چک ولو پیستونی مزیتی نسبت به دیگر شیرهای یکطرفه دارد و آن اینست که برای باز شدن کامل شیر فقط یک لیفت کوچک لازم است. شیرهای یکطرفه فشاری آببندی بهتری را نسبت به شیرهای یکطرفه لولایی ایجاد میکنند. این نوع شیرها حدوداً 80 تا 90 درصد سبکتر از شیرهای یکطرفه کامل مرسوم هستند این مدل مکرراً در سیستمهایی که شیرهای پروانهای استفاده میکنند به کار میرود. هنگامی که فشار کاهش پیدا کند توپی به سمت عقب حرکت کرده و آببندی به صورت کامل انجام میشود. حال تصور کنید فشار آب داخل ساختمان زیاد است و پمپ در حالت خاموش قرار دارد، چنانچه از شیر یکطرفه بر روی پمپ آب استفاده نشده باشد، آب درون لوله های ساختمان به طرف عکس حرکت کرده و به داخل لوله آب اصلی خارج از ساختمان هدایت می شود. حال اگر فشار در سمتی غیر از جهت اصلی شیر وارد شود دیسک مسیر را میبندد و مجوز برگشت به سیال داده نخواهد شد. حال اگر فشار در جهتی غیر از جهت اصلی شیر وارد شود دیسک مسیر را مسدود کرده و احازه برگشت به سیال داده نخواهد شد. سیستم های جمع آوری آب باران که در تامین آب اصلی قرار می گیرد ممکن است نیاز به یک یا چند شیر یک طرفه جهت جلوگیری از آلودگی عرضه آب اولیه توسط آب باران را داشته باشند.

لیزر فایبر برش چیست؟ (2)
خواندن

های ویفری از 4 قسمت ساخته شده اند.1.

در زمانی که جریان سیال به صورت برعکس انجام شود، کره در سیت قرار می گیرد؛ در این صورت از برگشت سیال به سمت ورودی جلوگیری می کند. چک ولوها حساس به جریان سیالات هستند و برای اینکه باز و بسته شوند نیاز به جریان سیالات در لوله دارند.دیسک داخلی،زمانی که شیر باز است اجازه می دهد که جریان به سمت جلو حرکت کند.در صورتی که جریان رو به جلوی درون لوله ضعیف شود، (برعکس این موضوع نیز صادق است)دیسک به طور اتومات بسته میشود، این موضوع همچنین وابسته به طراحی چک ولو نیز میباشد. از دیگر فرایندهایی که در آن ها از این قطعه استفاده می شود، می توان به خطوط بخار، برج های خنک کن، دیگ های بخار، انواع پمپ های صنعتی، خطوط تزریق، خطوط اصلی جریان، محل تخلیۀ کمپرسورها و … از مزاياي اين نوع شير يك طرفه می توان به استفاده ازآنها در سيالاتي كه ويسكوزيته آنها بسيار زياد است اشاره کرد. چک ولوهای ویفری از 4 قسمت ساخته شده اند.1. نیز برخوردار باشد. نوع آب بندی داخل دیسک چک ولو و سیت به جریان برگشتی سیالات که نقش نیروی مخالف برای قطع و وصل کردن شیر را دارد، وابسته است. در این شیر ها، سیال تنها از یک طرف شیر عبور داده می شود و بازگشت سیال در مسیر مخالف امکان پذیر نیست.

دستگاه بخور سرد و نحوه عملکرد آن
خواندن

با توجه به مدل شیر یکطرفه یا چک ولو که دارای دیسک ها و اتصال دیسک به بدنه متفاوت اند که به برسی ان در ادامه خواهیم پرداخت نحوه کارکرد یکسانی دارند و نحوه کارکرد شیر یکطرفه یا چک ولو به اینگو نه است که دیسک با بازویی به بدنه مهار شده است و این بازو تنها اجازه جایجایی به دیسک را در یک جهت مشخص میدهد، لذا زمانیکه فشار سیال به دیسک در جهت ورودی شیر یکطرفه یا چک ولو وارد شود بازو، دیسک را جابجا کرده و به سیال اجازه عبور داده میشود و پس از ان در اثر نیروی سیال برگشتی و فنر موجود در بازوی شیر یکطرفه یا چک ولو و نیروی جاذبه دیسک به جای اولیه برگشته و مسیر شیر مجددا مسدود میشود. خط چین نشان داده شده در علامت سمبلیک چک ولو ، نشان دهنده خط فرمان می باشد. شیر یکطرفه دابل دیسک (Split disk Check Valve) یا دیسک دو تیکه در دو نوع لولایی و یا فنر برگشت تولید می شود. معمولاً به صورت ترکیبی همراه با شیرهای دروازهای (Gate Valve) نصب میشوند. این نوع از شیرها به عنوان شیرهای یکطرفه پروانهای، Folding Disc Check Valves، Double-disc or Split disc Check valve نیز شناخته میشوند. Post w᠎as created by G​SA Conte​nt Generat᠎or Dem oversi᠎on!

هفت خطا وحشتناک برای دوری از وقتی شما (انجام دهید) تسمه فولادی
خواندن

مطلب پیشنهادی

مشاوره وکیل آنلاین طلاق رایگان و ۲۴ ساعته

مشاوره وکیل آنلاین طلاق رایگان و ۲۴ ساعته مشاوره وکیل آنلاین در زمینه طلاق از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *