وجود بیش از 7000 گونه گیاهی و جانوری در جنگل های کشور / عوامل تخریب به درستی کنترل نمی شوند

[ad_1]

دبیر این کنوانسیون گفت: عمر جنگل‌های هیرکان به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و برخلاف جنگل‌های اروپایی که کمتر از 10 هزار سال قدمت دارند و جنگل‌های جوان محسوب می‌شوند، قدمت جنگل‌های ایران به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و جنگل‌های باستانی هستند. تنوع زیستی.

به گزارش ایسنامجمع عمومی سازمان ملل متحد 21 مارس را به عنوان روز جهانی جنگل تعیین کرد تا نقش غیرقابل انکار جنگل ها در پایداری زمین و حیات حیات انسان، حیوان و گیاه را برجسته کند. جشن این روز جهانی از سال 2013 آغاز شد و هدف از این نامگذاری افزایش سطح آگاهی عمومی از اهمیت انواع مختلف جنگل ها و همه درختان خارج از جنگل ها بود.

امسال، روز جهانی جنگل به دنبال ترویج محصولات تجدیدپذیر و دوستدار طبیعت با شعار “جنگل ها الهام بخش آینده هستند – نقش جنگل ها در تضمین تولید و مصرف پایدار” است. از این رو دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی اهمیت جنگل های ایران را با وجود بیش از 7000 گونه گیاهی و جانوری از جمله سنجاب ایرانی، شمشاد ایرانی و بلوط ایرانی که برخی از آنها مختص ایران است، مطرح کرد. جنگل ها که در زمان های قدیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند.

هادی کیادلیری در گفت وگو با ایسنا وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی حیات انسان را حفظ می کند و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: طبیعت می تواند از جهات مختلف برای انسان سودمند باشد.

وی با بیان اینکه طبیعت هر کشور سرمایه طبیعی آن کشور است که از دو بخش تشکیل شده است، تصریح کرد: بخشی از سرمایه طبیعی مربوط به منابع طبیعی و بخشی دیگر مربوط به خدماتی است که این منابع طبیعی به انسان ها ارائه می کند. راه های مختلف . .

به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، اکوسیستم خدمات زیادی به انسان ارائه می کند که به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. خدمات مستقیم اکوسیستم توسط موارد اقتصادی با یافتن مواد اولیه و فروش آنها ارائه می شود و خدمات غیرمستقیم عمدتاً به صورت نامرئی و غیرمسئولانه به انسان ارائه می شود.

حذف دکمه های پیش فرض نوار وظیفه ویندوز 11 سخت تر شد - پلیس فتا
خواندن

وی با اشاره به خدمات غیرمستقیم جنگل ها به انسان گفت: جنگل ها و اکوسیستم ها از خاک و اقلیم محافظت می کنند و تنوع زیستی ایجاد می کنند. تنوع زیستی کلید پایداری یک کشور است. اکوسیستم ها برای مردم شغل و درآمد ایجاد می کنند و محلی برای تفریح ​​و لذت مردم هستند، بنابراین برای یک کشور بسیار ارزشمند هستند.

هر هکتار جنگل سالانه 2000 متر مکعب آب در هر هکتار ذخیره می کند

وی با اشاره به تأثیر غیرمستقیم خدمات و اکوسیستم‌های جنگلی بر زندگی انسان‌ها با توجه به ذخیره آب و حفظ خاک در جنگل‌ها، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، هر هکتار جنگل سالانه 70 تن گرد و غبار را جذب می‌کند و هر هکتار جنگل بکر می‌تواند بودن.” 1500 تا 2000 متر مربع در هکتار، ذخیره آب و در نتیجه از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

دبیر ستاد ملی کنوانسیون تنوع زیستی با بیان اینکه همه اقدامات انسان مانند کشاورزی به پایداری طبیعت در بالادست مربوط می شود و اگر از بین برود امنیت حیاتی ما از بین می رود. آنها امنیت حیاتی انسان را فراهم می کنند و افراد بیشتری از محیط طبیعی بهره می برند. امروزه در طب سنتی و طبیعی از گیاهان دارویی استفاده می شود و این داروهای گیاهی که در انواع مختلف در طبیعت ایرانی وجود دارد به بازار عرضه می شود.

وی ادامه داد: بالغ بر 7 هزار گونه گیاهی و جانوری از جمله سنجاب ایرانی، شمشاد ایرانی و بلوط ایرانی در جنگل های ایران وجود دارد که برخی از آنها مختص جنگل های کشورمان بوده و در دنیا به نام کشور ما شناخته می شود. از نظر ارشدیت نیز بسیار مهم هستند.

دبیر کنوانسیون ملی تنوع زیستی با اشاره به یخچال های طبیعی که 17 هزار سال پیش جنگل ها را نابود کردند، گفت: جنگل های ایران هرگز تحت تأثیر یخبندان قرار نگرفتند و از بین نرفتند، بنابراین قدمت بسیار زیادی دارند و قدمت آنها به میلیون ها سال پیش می رسد. جنگل های ایران برخلاف جنگل های اروپایی که کمتر از 10 هزار سال قدمت دارند و جنگل های جوان به حساب می آیند، قدمت میلیون ها سال دارند و جنگل های باستانی محسوب می شوند.

رونالدو و مسی در دام اعتیاد! (عکس) - ورزش 3
خواندن

اگرچه قدمت جنگل ها دلیل وجود گونه های باستانی است و نمونه هایی از این گونه ها در دنیا یافت نمی شود، اما کیادلیری گفت: قدمت جنگل های ایران به دوره سوم زمین شناسی می رسد و عمر آن ها به میلیون ها سال پیش و به تبع آن می رسد. تنوع زیستی بالاست و بنابراین برای جامعه بشری مهم است و یونسکو جنگل های هیرکانی را در فهرست میراث جهانی قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران 9 زیست از 11 زیست جهان را دارد و به اندازه یک قاره مستقل از تنوع زیستی برخوردار است، گفت: گستردگی تنوع زیستی در کشور ما بسیار مهم است، اما به دلیل هر کدام تعداد گونه های محدودی داریم و به دلیل نسبت به تخریب و شرایط جغرافیایی، وضعیت گونه ها در قلمرو ما شکننده و آسیب پذیری آنها بالاست.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی افزود: ما فقط بیوم نواحی گرمسیری و منطقه قطبی نداریم و اکوسیستم ایران آنقدر وسیع است که از 146 میلیون هکتار 83 درصد منابع طبیعی کشور است. و جنگل های ایران حدود 12 میلیون هکتار است که این میزان معادل 7 درصد از خاک ایران است.

نقش انسان در نابودی جنگل های کشور

وی ادامه داد: جنگل های ایران به دلیل قدیمی بودن از تنوع زیستی زیادی برخوردار هستند. از طرفی ایران در منطقه ای قرار دارد که پوشش گیاهی کمی دارد، بنابراین پوشش گیاهی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در نقاط مختلف کشور جنگل های زیادی داریم. به عنوان مثال جنگل های هیرکانی، جنگل های زاگرس، منطقه پوشش گیاهی جنگل های ارسباران و جنگلی در خلیج عمان و ارتفاعات مرکزی که هر کدام شرایط و گونه های متفاوتی دارند.

92 درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند - خبرگزاری فارس
خواندن

وی گفت: 80 گونه درخت در جنگل های هیرکانی وجود دارد. وی افزود: اکوسیستم ایران بسیار غنی است، اما در برابر انقراض و نابودی به شدت آسیب پذیر هستند، از عوامل تخریب این اکوسیستم می توان به تغییرات اقلیمی، مشکلات طبیعی و دخالت انسان اشاره کرد. کرد.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی، روستاسازی، تجاوز به جنگل، قاچاق گونه های گیاهی و جانوری و چرای بی رویه دام از منابع انسانی جنگل زدایی است و 500 هزار کاهش یافته است و این در شرایطی است که سطح جنگل ها در … کشور ما به طور کلی بسیار کم ارتفاع است و مجموعه این عوامل باعث نابودی جنگل ها می شود.

برخی از قوانین زمین خواری را ترویج می کنند

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی با تاکید بر مشکلاتی که موجب تخریب طبیعت می شود، به مشکلات قانونی اشاره کرد و مدعی شد که برخی قوانین موجب ترویج زمین خواری می شود، گفت: بهره برداری از معادن و کمبودهای قانونی، شیوع آفات و بیماری ها. در چند سطح و زباله هایی که در مناطق طبیعی ریخته می شود این طبیعت را از بین می برد و ما حفاظت زیادی از جنگلی که در فهرست میراث طبیعی ثبت شده انجام نمی دهیم.

وی گفت: ایران در یک کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و یکی از کشورهای محکوم به پذیرش تغییرات اقلیمی و کمبود آب و رودخانه های خشک است. سازماندهی و کنترل فشار و آسیب وارده به طبیعت از قسمت های مختلف.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه تنها هفت درصد از مساحت ایران را پوشش گیاهی تشکیل می دهد که بخشی از جنگل های کهن و میراث جهانی است، لازم است تخریب این منابع غنی کنترل شود تا کشورمان کمتر از پیامدهای بحران هایی مانند اقلیم متضرر شود. تغییر دادن.

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *