بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

[ad_1]

ایسنا/ هرمزگان یک کارشناس فرهنگی گفت: بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق غذایی و جذابیت آن در تنوع غذایی است نه هنر و صنایع دستی.

رضا دبیری نژاد در نشست «میانفرهنگی و هویت بندرعباس» از سلسله نشست های چهارصدمین سالگرد بندرعباس با بیان اینکه نگاه فرهنگی همیشه در بندرعباس وجود داشته است، افزود: نگاه فرهنگی قومیتی در سپهر هرمزگان از قبل وجود داشته است. هویت فرهنگی، یعنی فرهنگ مناطقی مانند میتاب، هرمز، بندرلنگه و غیره. امروز در هرمزگان یک بینش فرهنگی قومی شکل داد.

وی با بیان اینکه نگاه فرهنگی همسایگان با هرمزگان مانند سیرجان، بوشهر و… به دلیل وضعیت اقتصادی تبادل و ارتباط و تعاملی که شکل گرفته است وجود دارد و جدایی آنها آسان نیست، گفت: آنها به دلیل کار و شرایط اقتصاد یا ازدواج اقامت در بندرعباس یا مسافرت.

    بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

دبیری نژاد با تاکید بر اینکه زر هرمزگان با زر سایر مناطق متفاوت است و به نوعی بومی سازی یا ترجمه شده و بخشی از فرهنگ ما در آن گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم کپی را بپیچانیم یا حذف یا اضافه کنیم. دریابید که چه زمانی بخشی به فرهنگ ما اضافه شد یا چه زمانی گنجانده شد.

وی با بیان اینکه مهاجرت چه در داخل استان و چه خارج از استان، بندرعباس را چاق و لاغر کرد، اضافه کرد: چون متن محکمی نداشتیم، اما کلونی های فرهنگی همسایه داشتیم و بندرعباس محل تلاقی و فضای دید آنها شد. ” او فرهنگ سازی کرد و فرهنگ های بزرگ تری در بندرعباس از مناطق دور شکل گرفت و بندرعباس نوعی رنگین کمان فرهنگی است.

مسی و رونالدو با قیافه های عجیب و غریب! - خبرگزاری مهر
خواندن

سرپرست موزه و کتابخانه و موسسه موزه های ملی ملک ادامه داد: گرمی یا پذیرش فرهنگی و تعامل فرهنگی در بندرعباس شکل گرفت زیرا زمینه ساز شکل گیری بندرعباس بود و نیازمند مهاجرت و همراهی بود.

    بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

وی با بیان اینکه کمتر می توان در بندرعباس خط کشی کرد و فرهنگ ها را مرزبندی کرد زیرا این فرهنگ ها به هم گره خورده و به هم پیوسته اند و نمی توان آنها را به طور کامل از هم تفکیک کرد، تصریح کرد: اگر روی فضای بین فرهنگی تمرکز کنیم می توان زندگی این 400 سال را درک کرد. در بندرعباس

دبیری نژاد با بیان اینکه برخی تجربیات را نمی توان در اسناد تاریخی یافت، اما می توان در تحلیل های فرهنگی به آن دست یافت و نقش مطالعات مردم شناسی در درک این موضوع غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: در بندرعباس، متن محوری قدرتمندی در گذشته نداشتیم. در شهرهایی مانند آبادان از گذشته و برتری خود صحبت می کنند و این به تقویت هویت آنها کمک کرده است.

شیائومی به همین راحتی بازار گوشی های هوشمند ایران را از دست نمی دهد - باشگاه خبرنگاران
خواندن

وی با بیان اینکه اکنون در حال حرکت در فضایی هستیم که مسیر از تضعیف هویت به تقویت و درون گرایی فرهنگی و اجتماعی باعث تضاد و کاهش یکدیگر می شود، گفت: اگر برندهایی بسازیم که باعث افتخار ما شود، حس تعلق را تقویت کنیم. و هویت فرهنگی خود را بسازیم.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: در حوزه میراث فرهنگی، میراث بندرعباس، میراث مادی و ملموس نیست، بلکه پایتخت بندرعباس، میراث ناملموس است، از دین و فرهنگ گرفته تا موسیقی و غذا، نه هنر و صنایع دستی.

    بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

وی با بیان اینکه بندرعباس شهری بی بن بست است و همین موضوع را می توان بر این موضوع مشخص و متمرکز کرد، گفت: موسیقی در سال های اخیر موفق ترین شاخه هنر در بندرعباس بوده است و بسیاری از چهره های شناخته شده کشور. این کشور در سراسر کشور پرورش داده می شوند

دبیری نژاد تصریح کرد: وقتی فرهنگ را تحلیل می کنیم یعنی مجموعه تا امروز بازنگری شده و وارد حوزه اقتصاد و سیاست نمی شوم. ما باید حریم خصوصی خود را تعریف کنیم.

پایانه زیر ساخت ارتباطی در خلخال راه اندازی می شود - ایرنا
خواندن

وی با تاکید بر اینکه دریا به سمت جنوب در همه موارد از گویش گرفته تا پوشش که نقش آن پر رنگتر از شمال است، نقش آفرینی می کند، تصریح کرد: بندرعباس اگرچه متن مرکزی قوی ندارد، اما هرمز، میناب، بندرلنگه نیز سابقه و مشارکت دارد این فرهنگ ها در بندرعباس این مسیر را طی کردند.

این کارشناس فرهنگ با بیان اینکه نیاز به بهانه هایی مانند 400 سالگی بندرعباس داریم، تصریح کرد: در تدوین سیاست های فرهنگی نباید با تنش و چالش مواجه شویم، بلکه باید به دنبال بهانه برای تولید محتوا باشیم.

    بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

وی ادامه داد: تولید محتوا امروز در مسابقات فرهنگی برنده است و اگر بخواهیم به دنبال ارتقای کیفیت زندگی باشیم باید همه برنامه ها را تولید کنیم و با تولید برنامه های فاخر به سمت ارتقای فرهنگ برویم.

دبیری نژاد با بیان اینکه چرا موسیقی بندرعباس به دلیل تولید و شنیدن محتوا در خارج از کشور اهمیت دارد و امروزه نام بندرعباس در موسیقی سراسر کشور مطرح است، افزود: شناخته شدن به عنوان یک برند موسیقی هرمزگانی در کشور.

    بندرعباس ظرفیت یک شهر خلاق خوراک شناسی را دارد/ تولید محتوا در مسابقات فرهنگی برنده می شود

انتهای پیام

[ad_2]
soursec

مطلب پیشنهادی

راهی برای نجات کارگران از اجاره های سنگین

[ad_1] یک فعال کارگری معتقد است بهترین راه برای خانه دار شدن کارگران ایجاد تعاونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *